Rivett-trailers MightyDeck mallisarja

 

MightyDeck alumiinitrailerit on suunniteltu kestämään kovaa käyttöä ja tarjoamaan ennen näkemättömiä ominaisuuksia, joita käyttäjät osaavat arvostaa. Trailerit valmistetaan alumiinista jolloin ne eivät ruostu ja ovat erittäin keveitä. Vakiona trailerissa on 44 kpl lipeämättömiä kiinnityspisteitä, joista ei liinat itsestään tipu, vaikka liina löystyisi. Suora aisa mahdollistaa kärrin kääntämisen tiukoissa paikoissa ja kärrin lavapinta on pinnoitettu polyuretaani maalilla mikä tarjoaa iskunkestävyyttä ja tuo pitoa lavalle.

Name: Vesa Tiainen

Email: vesa.tiainen@rivett-trailers.com

Linkkituotteenkotisivuille: http://www.rivett-trailers.com/

Lisatietoja: Tämän keksinnön synty lähti siitä, että minulla oli vanha Pe-tran alumiinitraileri joka oli todella kevyt, mutta se on jostain kohti kasattu hitsaamalla ja sitä saa olla paikkahitsaamassa muutaman vuoden välein, kun hitsattu alumiinirakenne väsyy sauman vierestä. Itseasiassa alumiini voi menettää jopa 70% lujuudestaan hitsisauman vierestä kun sitä hitsataan tämä pitää ottaa aina huomioon suunniteltaessa alumiinisia hitsirakenteita.

Halusin kehittää oman peräkärrymallin, joka olisi helppo käyttää, kevyt ja kestävä. No tuo alumiini soveltuu erittäin hyvin siihen tarkoitukseen, kun vain käytetään oikeita valmistusmenetelmiä ja mielikuvitusta. Yleensä trailereissa hitsataan runko kasaan ja lavan päälle ruuvataan vain vaneri, jonka päätehtävä on vain kantaa kuormaa. Alapuolella oleva hitsattu kehikko hoitaa kaikki rakenteeseen kohdistuvat rakenteet. No tällä tavalla suunnittelemalla rungosta tulee painavampi, kuin että myös lavapelti osallistuu voimien siirtoon. Rivett-trailersin kantava idea on, että jokaisella osalla on useampi tehtävä niin tällöin osien määrää ja painoa saadaan tiputettua merkittävästi.

Kasausmenetelmän valinta:
Siihen on syy miksi lentokoneita ei hitsata vaan ne liimataan ja niitataan kasaan. Valitsimme samasta syystä kasausmenetelmäksi liimauksen ja niittauksen. Liimaksi valikoitui 2-komponenttinen epoksiliima, joka tuo rakenteelle rakenteellista lujuutta ja estää veden pääsyn rakenteiden väliin, mistä tulee ongelmia talviolosuhteissa veden jäätyessä. Niitit ovat rakenne niittejä ja eroavat normaali niiteistä moneltakin osin. Normaali niitit vain levenevät ja se luo jännityksiä kiinnitettäviin osiin reiän ympärillä. Rakenne niitit mankeloi pellin toisellekkin puolelle laipan ja vetää välyksen pois levyjen välistä ennen kuin kara katkeaa. Tällä tavalla tehty rakenne ei väljisty niin helposti ja on paljon lujempi, koska voimat jakautuvat isommalle pinta-alalle.

Lavapelti:
MightyDeck 1800 trailerissa lavapelti on tärkeässä osassa trailerin lujuutta, onhan se etäimmällä rungon putkien vääntökeskipisteestä, jolloin se tuo eniten lujuutta rakenteeseen jos sen paksuutta kasvatetaan. Perusversiossa alumiinipellin paksuus on 1.5mm mikä riittää kantamaan itsessään kuormalavojen painot, mutta koska lavettitraileri on suunniteltu myös autojen kuljetusta varten piti reunoille saada lisää kantavuutta, ettei renkaat mene 1.5mm alumiinipellin läpi.

Kitkapellit:
Sivuille suunniteltiin 2.0mm paksut kitkapellit, jotka tulevat 1.5mm lavapellin päälle. Ne kantavat kuormaa, mutta myös tuovat lisäkitkaa renkaiden alle ja estävät auton luisumisen kyydissä, koska urat ovat kulmassa. Pellit ovat myös tärkeä lisä kyytiin ajaessa, jolloin auto ei tipu kyydistä ennen kuin se on saatu sidottua kunnossa. Lavapelliksi mietittiin, myös turkkilevyä, mutta siinä ei olisi ollut mahdollista tehdä helposti vakioreikiäkuviota levyyn, koska kohokkeet olisivat pakostikkiin sattuneet reikien kohdille ja niitti olisi jäänyt ikävästi kantamaan.

Lipeämättömät kiinnikkeet:
Yläpuolen rakenteen pitää kasassa lavapellit joita perusversiossa on 4 kpl niin piti miettiä miten alapuoli saadaan pysymään kasassa yhtä nerokkaasti ja mihin liinat kiinnitettäisiin, kun 1.5mm paksu pintapelti ei olisi tarpeeksi luja, että siihen olisi saatu kestäviä kiinnikkeitä kiinni. Alapuolella haasteita oli millä saada putkien liitoskohtiin tulevat leikkausjännitykset haltuun ja millä sitoa putket yksinkertaisesti toisiinsa. Jo alkuvaiheessa selvisi, että ne alapuoliset alumiinipellit pitäisi olla paksumpaa tavaraa, että nuo liitoksissa olevat leikkausvoimat saataisiin kuriin. Kun rakennetta oli mietitty vähän aikaa, tuli idea yhdistää noihin pelteihin liinakoukkujen kiinnityspisteen, kun toimivia kiinnityspisteitä ei oikein ruvennut markkinoilta löytymään jotka olisivat olleet tarpeeksi tukevia ja oikeilla mitoilla, että ne olisi voinut niitata rakenteen sivuille. Ideasta tehtiin hyvin nopeasti kokeilu muovilevyyn mihin porattiin pyöreä reikä ja siihen laitettiin liina kiinni. Tässä vaiheessa huomattiin että liinankoukku lähtee kippaamaan massakeskipisteensä ympäri, eikä se tippunut levystä kuten normaalisti peräkärriin asennetuissa liinoilla on tapana tehdä. Tehtiin muutama iteraatio eri paksuisilla levyillä ja reiän halkaisijoilla ja lopulta päädyttiin 30mm halkaisijalla oleviin reikiin. Eli ne on juuri sopivan tiukat, että koukku on vielä helppo asentaa, eikä liinakoukku mahdu tippumaan ilman että sitä kääntää kädellä. Eli syntyi lipeämättömät kiinnikkeet, jotka eivät tuo lisäkustannuksia valmistukseen ja tuovat merkkittävät parannuksen käyttömukavuuteen, kun ei tarvitse kävellä ympäri kärriä koukkuja nostelemassa paikoilleen, kun sidot kuormaa kyytiin.
Bonuksena, koska kyse on rakenteessa muutenkin tarvittavissa osista niin niitä menee tietty määrä, että rakenteesta saadaan luja niin liinojen sitomispisteitä on MightyDeck 1800 trailerissa vakiona 44kpl, eli hankalatkin kuormat saadaan varmasti sidottua.
”Aisarakenne”
Nykyään peräkärryissä pitää käyttää hyväksyttyjä aisoja, jotka on testattu testilaitoksessa, että ne kestävät riittävästi rasitusta. Ongelmana tuollaisissa aisoissa on, että ne on kalliita ja painavia, koska ne on suunniteltu tietynlaista asennusta ajatelleen ja jos halutaan päästä mahdollisimman pieneen painoon ne tuntuvat ylimääräisiltä osilta. Onneksi lainsäädäntö sallii kuitenkin myös vielä itse tehdyt aisarakenteet, kun ne on tehty trafin sallimalla tavalla. Tällöin aisat pitää mennä yhtenäisenä edestä taakse eikä niitä saa olla hitsattu mistään kohti. aluksi kokeilin mallintaa putkirakennetta V-aisalle, mutta totesin ettei ole järkevää viistää jokaisen putket päätä vinoon kulmaan vaan sen takia, että saadaan V-aisa rakennettua. Aisan päätetävä on pitää kärrin massat vain tukevasti hallussa kaikissa ajotilanteissa, eli tarvittava lujuus on laskettavissa. Päädyttiinkin tekemään suora-aisa joka menee yhtenäisenä edestä taakse jolloin ei puhuta enää aisasta vaan putki on osa kärrirakennetta. Tämä aisa mightydeck trailereissa on integroitu myös rakenteeseen, eli se ei ole lavan alla vain se on rakenteen välissä, jolloin painoa säästyy taas entisestään kymmeniä kiloja. Aisa on myös paksummalla seinämällä olevaa putkea jolloin siitä maksimimaalinen hyöty kärryn lujuuteen.
Bonuksena suora aisa mahdollistaa kärrin kääntelyn huomattavasti tiukemmissa tilassa, kun sen voi ajaa melkein 90 astetta linkkuun ennen kuin kärri ottaa kiinni auton takapuskuriin.

Lisävarusteet:
Vakiotraileriin ei kuulu muuta kuin lavettikärri, mutta idea onkin, että jokainen asiakas voi valita sellaiset lisävarusteet joita kokee tarvitsevansa. Esimerkiksi laidat saa joko kiinteinä tai helposti irroitettavina versioina. Muita mainitsemisen arvoisia lisävarusteita:
– Laidat
– Kuomu
– Koppi
– Rampit
– Kääntyvä takalaita
– Pressukapelli
– Kippaava metalliverkko, esim halkojen kuljetusta varten
– Vinssi
– Palju
– Rantasauna
– Rantatraileri
– jne.
Kaikki nuo varusteet pystytään jälkiasentamaan trailerin päälle ja sitomaan kiinni, joten sinun ei tarvitse hankkia kuin yksi kärri kaikkiin kuljetustarpeisiisi.

Keksijä: Vesa Tiainen

Arviot

Tuotearvioita ei vielä ole.

Kirjoita ensimmäinen arvio tuotteelle “Rivett-trailers MightyDeck mallisarja”

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.